עבריתEnglish
math-enrichment

דברים מפי אורית חסון, בוגרת תוכנית ההאצה, סטודנטית שנה ג' ב"חממה האקדמית לנוער"

ערב טוב לכולם

קוראים לי אורית חסון ואתחיל ואומר שאני מאוד נרגשת לעמוד כאן מולכם היום.
אני זוכרת שחוויתי את הכנס מהצד שלכם בדיוק לפני שלוש שנים כאשר אני סיימתי את הבגרות.
אז קודם כל מגיע לכולכם הרבה מחיאות כפיים על הדרך הארוכה והלא פשוטה שעברתם על מנת להגיע לשלב הזה 
כמו שכבר כנראה הבנתם, אני בחרתי להמשיך במסגרת האקדמית דרך המחלקה למתמטיקה במסלול תואר ראשון במתמטיקה שימושית וכיום סטודנטית שנה ג', מרחק נגיעה מסיום התואר.
עבורי ההחלטה להתחיל את התואר הייתה די פשוטה מכיוון שאני אחות ל3 אחים בוגרים שכבר עברו את אותו המסלול בהצלחה, והמליצו לי עליו רבות.
אני אשמח לשתף אתכם מעט מן החוויה הכוללת.
חשוב לי להדגיש שלימודים באוניברסיטה בגיל צעיר פתחו בפניי הזדמנויות רבות בתחומים שונים.

התחום הראשון הוא התחום האקדמי.

בהשוואה ללימודים בבית הספר ואף בתוכנית התלת שנתית, באוניברסיטה הלימודים מאוד פורמליים, דורשים הבנה מעמיקה יותר והרבה מאוד רצינות.
אין את "ההקלות" וכל אחד למעשה מתנהל באחריותו בלבד.
במקביל לכך אני יכולה להעיד על המחלקה למתמטיקה, שקיימת התחשבות בצורה יוצאת דופן בסטודנטים התיכוניסטים. הן מבחינת שעות ההרצאה שיתנגשו כמה שפחות עם הבית ספר והמבחנים והן מבחינת התנהלות שגרתית וקשובה מצד צוות ההנהלה והמזכירות.
בתוכנית התלת שנתית עבורי ואני מאמינה שגם עבור חלק נכבד פה, ההורים היו חלק משמעותי בהצלחה. לעומת זאת בתואר, ללא הרצון החזק והמוטיבציה האישית שלי לא הייתי מצליחה "לשרוד". המשמעת העצמית משחקת תפקיד מאוד משמעותי ומבגר ולעניות דעתי בלעדיה יהיה קשה ואף בלתי אפשרי לקחת חלק במסלול.
עם זאת, ההורים שלי שימשו ומשמשים גב ותמיכה לאורך כל הדרך. זה מתבטא בכך שמעודדים גם כשלא הולך כמו שאני מצפה, מסייעים בהגעה וחזרה מהאוניברסיטה, תשלום שכר לימוד וכמובן הקניית זמן עבור למידה למבחנים ושיעורי בית בתוך כל המטלות הדרושות בבית.
התחום השני הוא התחום החברתי.
ההזדמנות ללמוד תואר ראשון בגיל צעיר היא לא מובנת מאליה, בפרט אם מתאפשר ללמוד בסביבה התואמת לגיל שלנו.
יצא לי להכיר ולהתחבר לחבר'ה מכל הארץ עם ראש על הכתפיים והרבה תחומי עניין ושפה משותפים שהתרחבו בזכות ההיכרות והלמידה המשותפת במהלך התואר.
במהלך השנתיים הראשונות הלימודים היינו כמעין חממה של ילדים, ואילו בקורסי בחירה ובשנה השלישית בעיקר יצא לי ללמוד עם הסטודנטים המבוגרים, דבר שהקנה חוויה סטודנטיאלית מעניינת וכמעט רגילה לגמרי.
כיום אני יו"ר מועצת מתמטיקה באגודת הסטודנטים שדרכה השתדלתי להנגיש אירועים חברתיים גם אלינו התיכוניסטים וגם לנסות לארגן הנאה שלא קשורה ללימודים במהלך השגרה האינטנסיבית.

התחום האחרון נוצר למעשה בדיעבד, והוא צבא ועבודה.

הכרטיס של "תיכוניסטית לומדת תואר ראשון במתמטיקה" פותח לא מעט דלתות במיונים ובראיונות בצבא, ואף סייע לי בהם כתוצאה מחשיבה שונה מחוץ לקופסא וכן ידע רב שרכשתי בלימודים עצמם.
רוב החברים שלי לתואר מיועדים לגיוס ביחידות ומסלולים מובחרים הקשורים לידע שרכשו ואף להמשך לימודים לתואר שני במסגרת הצבא.
כמובן שאין הדבר מחייב לשרת באלו אך התואר פותח קשת רחבה של תפקידים משמעותיים.
כראיה לכך אני יכולה להעיד על המיונים שלי ועל אחיי, כולם שירתו ביחידת 8200 דרך המסלולים: שחקים גע"ש ותלפיות והמשיכו את הלימודים האקדמיים במקביל.
אחותי הבכורה סיימה תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת ת"א וכן סיימה בנוסף תואר שני במתמטיקה בבר אילן.
אחי לומד במסלול ישיר לדוקטורט בפיזיקה באוניברסיטת ת"א.
ואחותי השנייה סיימה תואר ראשון נוסף בפיזיקה ומדמ"ח באוניברסיטה העברית וכן מסיימת כעת תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת ת"א.

אני אסכם שכמו כל דבר, התוכנית לא מתאימה לכל אחד.
היא דרושת מוטיבציה רבה ולעיתים לא מעט הקרבה, אך אין לי צל שספק שמקנה הרבה יתרונות שעולים על הקושי וגורמים לה להיות משתלמת ביותר.
לכל מי שמוכן להשקיע ולעיתים גם קצת להקריב, אני מאוד ממליצה על התוכנית ורואה בה חלק משמעותי ממסלול החיים שלי עד כה.
אפילו קצת עצובה שהיא נגמרת, אבל אולי עוד אשוב לתואר שני 
עצה אחרונה לפני שאסיים, היא לנסות את סמסטר הקיץ הראשון ולא לוותר מראש גם אם מרגישים שהתוכנית קצת מאיימת. אתם עתידים להיות מופתעים מהסיפוק שתקבלו.
יש לכם מגוון רחב של מסלולים: מתמטיקה, פיסיקה, הנדסה מדעי המחשב וכימיה, ואני מאמינה שאחד מהם כבר יקרוץ לכם ויעניין אתכם יותר.
מאחלת לכולכם בהצלחה בכל דרך ומסלול שתבחרו.
תודה.

אורית