מייסדי התוכנית, חזון, יעדים ומטרות
התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה הינה מייסודם של פרופ' צבי ארד ז"ל ופרופ' ברנרד פינצ'וק בשנת 1982. התוכנית מופעלת מטעם המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה (ע"ר) ופועלת בשיתוף עם המחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר אילן. שנה"ל התשפ"א הינה שנת ה-39 לפעילותה של התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה וסך תלמידיה מונה מעל ל-9,000 תלמידים בכיתות ו'-י' מכל רחבי הארץ.
פרופסור צבי ארד ז"ל
ממייסדי התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה, פרופסור במתמטיקה אשר התמחה באלגברה מופשטת, תורת החבורות הסופיות ומיסד תורת "אלגבראות טבלא" ענף חשוב באלגברה המודרנית.
פרופסור ארד ז"ל כיהן כמרצה באוניברסיטת בר אילן, כיהן כרקטור ונשיא בפועל של אוניברסיטת בר אילן בשנים 1989-1993. כמו כן כיהן בתפקידים בכירים שונים באוניברסיטת בר אילן ביניהם דיקן הפקולטה למדעי הטבע והמתמטיקה, ראש המחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב, ועוד. פרופסור ארד ז"ל היה חבר המועצה להשכלה גבוהה בישראל והיה בין מייסדי המכללה האקדמית נתניה בשנת 1995 שם הוא כיהן כנשיא המכללה. חיבר 4 ספרים, כתב כ-100 מאמרים בעתונות הבינלאומית במתמטיקה והיה חבר מערכת בעתון "אלגברה קולוקיום" של האקדמיה הסינית, ובמערכות עיתונים בינלאומיים של האיגוד למתמטיקה (A.M.S.) האמריקאי ועוד.
להמשך קריאה לחץ כאן
פרופסור ברנרד פינצ'וק
פרופסור ברנרד פינצ'וק, ממייסדי התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה, הינו פרופסור במתמטיקה המתמחה באנליזה, חיבר מאמרים רבים וחשובים בז'ורנלים המובילים במתמטיקה בארה"ב ובעולם. פרופסור פינצ'וק כיהן כמרצה באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב, באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בר אילן, כיהן בתפקידים שונים ביניהם דיקן הפקולטה למדעי הטבע והמתמטיקה באוניברסיטת בר אילן, ראש המחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב וחבר בועדות מקצועיות שונות באוניברסיטה ובמשרד החינוך. פרופסור פינצ'וק היה בין מייסדי המכללה האקדמית נתניה בשנת 1995 שם הוא מכהן כרקטור ומשנה לנשיא המכללה.
יעדים ומטרות:
- פתיחת צוהר לרבגוניות בעולם המתמטיקה ויצירת חווית למידה חיובית בתחום זה.
- טיפוח החשיבה העצמאית בקרב התלמידים המוכשרים, באמצעות רכישת מיומנויות של למידה עצמית ומחקר.
- פיתוח חשיבה מתמטית ורכישת אסטרטגיות בפתרון בעיות שונות.
- מיצוי הפוטנציאל הגלום בתלמידים המוכשרים ע"י הצבת אתגרים חדשים ומעניינים.
- מתן כלים לניהול יעיל של זמן, בפרט על רקע העובדה שמרבית התלמידים אינם זקוקים להשקיע זמן בבית הספר על מנת לקצור הישגים.
- סיום בחינת הבגרות בכיתה י' ברמת 5 יח"ל בהצטיינות (ממוצע רב שנתי עומד על 96-98) במטרה להמשיך ללימודי אקדמיה כבר בתום כתה י'.
סוד ההצלחה:
- אתם בטח רוצים לדעת למה אנחנו מצליחים יותר במקומות שאחרים מצליחים פחות. אתם בטח רוצים להבין איך אנחנו מגיעים לממוצעים הגבוהים בעשרות נק' מהממוצע הארצי. אז ראשית בואו נודה בעובדות: אנחנו בוחרים את התלמידים הכי טובים במתמטיקה שזו כבר נקודת מוצא טובה יותר, אצלנו אין הפרעות והשיעור שלנו מתפרש על כל ה-45 דק'.
- יחד עם זאת בואו לא נשכח שחייבים גם צוות מעולה על מנת להוביל תלמידים מצטיינים.
- מיהם המורים? חלקם מורים מנוסים שמחפשים אתגרים נוספים, חלקם סטודנטים לתארים מתקדמים, חלקם מורים מלאי התלהבות בתחילת דרכם. כולם מקבלים הכשרה במשך הקיץ ממנחי המורים שלנו וליווי שוטף כל השנה מהמנחים. חשוב מאוד הידע המתמטי אך לא פחות חשוב האופי המיוחד והסוחף של המורים. המורים אוהבים ללמד בתוכנית כי השיעורים פה מועברים בסגנון של שאלות ותשובות ולא הוראה פרונטלית בלבד. התלמידים מאתגרים ויוצרים עניין.
- מורים אכפתיים - אם תלמיד לא מופיע שיעור או שניים המורה יתקשר אליו, המורה מקצה זמן מסוים בשבוע שניתן להתקשר אליו בבעיות בשעורי בית ואז לפי הקושי או מספר הפניות יחליט אם יענה/יכין פתרונות/יביא לשיעור.
- ליווי תמיכה והדרכה - התלמידים יחוו במהלך השנה הראשונה אתגרים שונים. על מנת להתמודד עם אלה, נחוצה לתלמידים עזרת ההורים ותמיכתם. צוות התוכנית מציע תמיד אוזן קשבת, סיוע וייעוץ.
- פורום התוכנית - התוכנית מפעילה פורום לעזרה לתלמידי התוכנית, בתחילת כל שנה יקבלו התלמידים שם משתמש וסיסמה ויוכלו להיות פעילים בפורום.
- אתר סרטונים ללמידה, חזרה ותרגול בשעות הפנאי.